piatok 19. februára 2016

14. Pu-Erh

Vitajte!




Dnes som takmer zmeškala náš čaj o piatej. Poobede som relaxovala po ťažkom týždni v škole rovno v posteli :-))) No, a zaspala som! Žeby som bola už načasovaná na piatu hodinu? Veď pozrite, ako som to stihla:



Pripravila som si špecialitu, ktorá je ešte stále záhadou Číny. Spracovanie čaju Pu-Ehr (niekde sa píše Pu-Er) stále patrí medzi čínske štátne tajomstvá a nikomu nie je vraj dovolené prihliadať na jeho výrobu.

Táto záhada pochádza z dynastie Ming, kedy sa už vstup na plantáž považoval za najvyšší zločin. Pu-Ehr je obchodné mesto v provincii Yun-nan, kde sa zvážal čaj z okolitých oblastí, aby sa potom dopravoval po krajine. 

Hlavným znakom tohto čaju je zatuchnutosť. Je to však výsledkom veľkého úsilia o liečebné vlastnosti. Kto pije čaj prvý raz, povie o ňom, že je starý, zemitý, stuchnutý. Skladá sa z druhu širokolistého čajovníka (Dayeh). Po fermentácii (oxidácii) sú do čaju naočkované baktérie a znovu sa fermentuje, čím sa rozvinie jeho chuť a vôňa. 

Zatuchnutosť je výrazná v lacnejších čajoch. Najlepšie čaje Pu-Erh sú spojené so zrelosťou a rokmi. Môže byť skladovaný polstoročie, ale aj viac. Cenné starobylé čaje sa predávajú za vysoké ceny. 

Číňania týmto čajom zapíjajú mastné jedlá a podávajú ho pri rôznych oslavách pre potešenie i zdravie. Moderná veda ešte stále nepreskúmala všetky pozitívne vplyvy čaju. Isté je, že je účinný pri znižovaní cholesterolu v krvi. 

Pu-Erh je elegantný a jemný čaj. Obsahuje trocha kofeínu, jeho chuť je bohatá  a rovnako dobre sa hodí k jedlu aj k vychutnávaniu si samotného rubínovo-červeného až hnedého nápoja.








V obchodoch sa môžeme často stretnúť s čajom Pu-Erh v lisovanej forme. Čítala som, že ak si chceme byť istý, že kupujeme kvalitný čaj, lisovanej forme sa máme vyhýbať. Môže v ňom byť aj menej kvalitný čaj. Človek je tvor zvedavý a tak viem, že milovník čajov len ťažko odolá a kúpi si aj lisovaný. Urobila som to už viackrát aj ja. Teraz ho nemám, ale našla som na internete:






Na lisovaný čaj sa dá kúpiť aj špeciálny nôž, ktorým sa odkrojí kúsok z neho:




V posledných rokoch sa stal čaj Pu-Erh hitom pri ošiali chudnutia. Hovorí sa, že po 2 - 3 týždňoch pitia čaju sa dá rátať s pritiahnutím opaska. Samozrejme, za predpokladu zdravého stravovania a športovania. A ja si myslím, že ak sa dodržujú tieto dva predpoklady, chudnutie nastane aj bez čaju. Ide len o to, aby príjem energie bol menší, ako výdaj. Je to ľahká matematika a fyzika, ale ťažké dodržiavanie :-)))

Nech sa vám darí!
Daniela

3 komentáre:

  1. Danielko, vítej! Pro mě dnes zajímavé téma. Už dřív jsem chtěla v lékárně čaj léčivý na můj neduh a nabídli mi PU-ERH a na obrázku paní jak sleduje kolik že to váží. Příště si koupím tento čaj sypaný v čaj.prodejně. Třeba trochu pomůže zdravotně (i když hubnout nepotřebuju). Včera o páté jsem si s vámi dala zelený darjeeling. Z knihy jsem nadšená - jako v jiném světě!! Já budu mít obě za cenu jedné. Našla jsem levného prodejce. No, až na to poštovné. Já ale nikam nepřijdu, tak to řeším takto.
    Danielko, odpočin si o víkendu .. třeba při čaji. papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jarka, je to zaujímavý čaj, i keď si naň treba zvykať pár dní. Keď som ho pila prvý raz, bolo to s Miškom, on ho síce vypil, ale povedal, že viac nie :-)Čaj som si potom zobrala domov a ja som si ho vychutnávala. Tento je už druhý, od Maťka, je v pôvodnej škatuľke. Tak to som rada, že sa ti kniha páči, verím ti, že ťa to zobralo, myslím čítanie :-) A za cenu jednej mať dve, to je výbornéééé!
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ještě jsem ho nezkusila, ale možná vyzkouším... Není i v sáčcích? Sbírám pro kamarádku čajové přebaly a tak hledám nové a nové...

    OdpovedaťOdstrániť