utorok 9. februára 2016

Opuncia

Už som myslela, že dnes sa mi nepodarí ukázať ďalší cupcake. Ale predsa som hotová, i keď na úkor blogovaniu:




Vo včerajšom čaji sa nachádzala opuncia. Už keď som to písala, zdalo sa mi, že by to bola dobrá téma na príspevok. Stretávame sa s ňou aj v mnohých porciovaných čajoch, ale aj v kozmetike.

Opuncie patria medzi kaktusy známe širokej verejnosti predovšetkým vďaka svojmu typickému vzrastu, tvorenému plochými článkami, ktoré vyrastajú vo viacerých poschodiach nad sebou. Plody opuncie sa vytvárajú zo žltých kvetov a sedia na okraji plôch. Majú oválny či hruškovitý tvar o veľkosti husieho vajca. Farba prechádza od zelenej cez červenú až po žltú, rovnakú farbu má aj dužina, ktorá je krehká, sladká a šťavnatá. 






Z opuncie sa využívajú výhonky ako zelenina, a zrelé plody ako ovocie. Opuncia je teda ovocná zelenina. Ak si zaobstaráte opunciu, tak s ňou narábajte veľmi opatrne, pretože ako každý kaktus, má aj opuncia ostré tŕne. Tento kaktus dorastá približne do výšky 1,5 – 2,5 metra. Opuncia pochádza z Ameriky, dnes sa pestuje v Strednej a Južnej Amerike. Opuncii vyhovuje teplé a suchšie prostredie s piesočnatými pôdami, ako každému kaktusu (sukulentu).

Účinné látky v opuncii:
voda, tuk, bielkoviny, sacharidy, vláknina, Ca, Fe, P, K, Mg, Se, Zn, Na, omega 3 a 6 mastné kyseliny, vitamíny A, B, C, E, betakarotén a kyselina listová
Účinky na zdravie:

  • Podporuje imunitu
  • Chráni bunky pred poškodením voľnými radikálmi
  • Detoxikuje organizmus
  • Podporuje trávenie
  • Podporuje pravidelnú stolicu
  • Odstraňuje plynatosť a zápchu
  • Urýchľuje proces rozkladania tukov v tele
  • Prevencia kardiovaskulárnych ochorení
  • Znižuje vysoký cholesterol a krvný tlak
  • Prečisťuje cievy
  • Normalizuje hladinu cukru v krvi
  • Zamedzuje kolísaniu glykemického indexu
  • Prevencia proti Osteoporóze
  • Podporuje funkciu pečene
  • Zabezpečuje pevnejšie kosti a kĺby
  • Podporuje pevné a lesklé vlasy
  • Odstraňuje stres z tela

Olej z opuncie sa používa aj v kozmetike. Má význam v boji proti vráskam a spevňuje pokožku. Jeho účinky sú vraj päťkrát silnejšie ako argánového oleja. Na výrobu jedného litra oleja sa spotrebuje 800 kg opuncie. Vyrába sa lisovaním  semienok plodov za studena. Patrí medzi tie najdrahšie oleje. Zistila som, že 30 ml oleja stojí okolo 50 €.


Hlavné účinky oleja z opuncie na pleť:
- regeneruje a zvláčňuje pokožku
- sťahuje rozšírené póry
- vyhladzuje vrásky okolo očí a úst
- pôsobí na kruhy a vačky pod očami
- hydratuje pokožku
- vyhladzuje pleť
- upokojuje začervenanie a pôsobí preventívne proti iritácii pleti

Kto sa dostal s čítaním až sem, pozrite sa na môj dnešný čaj o piatej. Urobila som si ho z čistých suchých jazmínových kvetov. Čiže s čajovníkom nemá nič spoločné:




šálkou s tulipánmi privolávam jar :-)
mám ju od nevesty Ali


Nech sa vám darí! 
Daniela

16 komentárov:

  1. Mi piacciono molto i fichi d'india
    Anni fa durante una vacanza in Sardegna mi sono seduta accanto ad una pianta di fichi d'india non ti dico... mi sono punta tutta.
    Bellissimi i tuoi cupcakes vien voglia di mangiarli. Buona notte.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Giovanna, aveva una vacanza interessante!
      Mi piacerebbe vedere il fico d'India da soli :-)
      Saluti!
      Pááá

      Odstrániť
  2. Another cute cupcake!! And another tea :) I don't drink tea but even if I had I am not sure how my body would react to different flavours everyday. You try new recipes everyday:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dear Preeti, I read that the coach has everything - food and drink. So I keep it :-)
      You do not drink tea? I thought that in India everyone drinks tea :-)
      So with milk and sugar.
      I send you a sweet greeting - cupcake :-)
      Pááá

      Odstrániť
  3. Danielko, cupcake je krásný jen se zakousnout .. tak já o opuncii moc nevěděla, zase jsem chytřejší ... jasmínový čaj vypadá hezky a šálek je nádherný, už jsem psala u Laury hrnečky to je taky moje slabost a plechovky ... teď je ráno a já piju tvoji Madam B. .. ještě nikdy jsem ti nenapsala jak se mi líbí ty hodiny s lučními (?) kvítky ..
    Tak o páté papa Jarka.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jarka, toľko toho máme spoločné! Ja som tiež na šáločky a krabičky! Keby som to mala kde dávať, kupujem aj každý deň :-)
      Dnes ich je všade veľa na výber, ťažko odolávať.
      Na hodinách sú ozaj lúčne kvietky, dostala som ich od Jurka pod stromček :-)
      Ja som dnes pila zázvorový :-)
      Pááá

      Odstrániť
  4. Hallo liebe Daniela,
    die gestickten Cupcake sind ja so süss, bin gespannt wie Du sie weiterverarbeitest. Vielleicht wird das für ein Kissen oder Tischdecke ?
    Danke für Deinen lieben Besuch bei mir. ich wünsche Dir eine schöne Woche.
    Liebe Grüße von Carmen

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Carmen, ich danke Ihnen für Ihren Besuch!
      Ich möchte auf den Tisch Tischsets zu nähen :-)
      Haben Sie einen schönen Tag!
      Pááá

      Odstrániť
  5. Danka len privolávaj ... aj keď včera (v utorok) to už vonku na jar vyzeralo ... sem - tam slniečko, vonku 10 stupňov ... nedalo mi, očistila som hriadku kde sa tlačia snežienky a krokusy ... koláčiky sú nádherné, len sa natiahnuť a ..... :))) A ten kaktus ... taký máme (to bol manželov koníček pestovať kaktusy ... teraz ich len poleje a pavučiny a prach, to je už moja starosť ... nenávidím ich ) Nevedela som, že má takú účinky ... Tie hodiny obdivujem aj ja ... Dani, maj sa pekne aj v tomto daždivom počasí ... aj keď u vás možno sneží ... pa o piatej ... L.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tebe sa žiada už v zemi vŕtať! Ja na to moc nie som :-)
      Ale slniečko mi dobre robí. Počasie ma však neposlúchlo :-(((
      Lauri, keď kaktusy nenávidíš, vyhoď ich! Vraj kvety, ku ktorým nemáš pozitívny vzťah, pôsobia tak aj ony na teba. Kým sa o ne mohol starať, to bolo dobre, ale keď je to už na tebe, škodí ti to (vraj). Povedz mu to a daj ich preč.
      S hodinami sa stále teším, mám ich od Jurka, takže si ich vysoko cením :-)
      Pááá

      Odstrániť
  6. Opuncia sa dnes nepestuje iba v Amerike, ale aj v Európe. V Mediteránskej oblasti je veľmi rozšírená. Nadobudla som dojem, že napr. v takom Tunise ani nepoznajú iné ploty v záhradách, ako len z tejto rastliny :-) Tam som ju vlastne videla prvý raz, už je to viac ako dvadsať rokov a aj som ju ochutnala. Pouličný predavač ovocia a zeleniny mi dal vtedy ochutnať okrem opuncie aj granátové jablko, ktoré som dovtedy tiež ešte nejedla. Raz som si z jednej dovolenky priniesla džem z opuncií, no nikomu nechutil :-(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danielka, máš pravdu, pestuje sa už aj v stredomorí. Čítala som, že najkvalitnejší olej sa vyrába v Sýrii, len nevedno, či aj teraz :-(((
      Mala som tam napísať, že pochádza..... Giovanna mi napísala, že jej je veľa aj na Sardínii. Asi bude pravdou, že nám chutí a aj by sme mali jesť to, čo rastie u nás. No, ale odolať všetkým nástrahám na pultoch! Niečo nám chutí a niečo kúpime zo zvedavosti, ale len jeden raz :-)))
      Pááá

      Odstrániť
  7. Liebe Daniela,
    zum reinbeißen sind die kleinen Kuchen :) Lecker! :))
    Paaa

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Danielka vidim, ze vysivanie mas take romanticke predvalentinske :-) so srdieckami :-) velmi sa mi cupcakes pacia :-) O opuncii som uz pocula, ale ze ma take krasne plody...to som netusila :-) Maj sa krasne, papa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem ti, Katka! Ale valentínske to nebudú, darovať to budem až v lete :-))
      Vieš, u nás sa Valentín neslávi, sme staré páky :-)))
      Pááá

      Odstrániť